Sidor

söndag 2 januari 2011

Det fördolda, Den fördömde

I julas gick Den fördömde på SVT, en kriminalserie i två delar med Rolf Lassgård i huvudrollen. När jag såg trailern så tänkte jag att det här var precis min grej, men det tog ytterligare ett par dagar innan jag kopplade att serien bygde på boken Det fördolda av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Jag gladde mig först åt att inte ha läst boken, men sen fick jag den i julklapp. Skulle jag läsa, skulle jag se på tv? Ett riktigt litet dilemma.

Jag kunde inte hålla mig utan började läsa. Hann med en tredjedel och tänkte att jag kunde se första delen av serien, läsa ut boken och sen se den andra och avslutande. Men fallet löstes redan under juldagen, jag hade missat att del två rörde en helt annan historia.

Jag gillade Den fördömde, tycker att Lassgård var ett lysande val. Men frågan är om jag vill läsa de kommande böckerna om psykologen Sebastian Bergman eller om jag ska hoppas på en fortsättning på TV-serien. Kommer andra boken att ha samma story som del 2 i Den fördömde så kanske man likaväl kan vänta på den 3e. Men om den 3e innebär en ny omgång med Lassgård på tv, ja då har vi oss ett riktigt litet dilemma igen.

/Helena

1 kommentar:

Veronica sa...

Det är ju (nästan) alltid roligare att se en film eller serie efter att ha läst boken än tvärtom. Så jag röstar på böckerna!