Sidor

söndag 31 oktober 2010

Söndagsenkät supreme

Idag publicerades en enkät hos Bokbabbel som jag tänkte haka på.

1. Favoritbok i barndomen?

Jag läste mest seriealbum, dött lopp mellan Lucky Luke, Asterix och Tintin

2. Vad läser du just nu?
Rebus sista fall av Ian Rankin.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga för tillfället.

4. Dålig bokvana?
Att köpa för många böcker. Samt att påbörja tegelstenar som jag sedan tar väääldigt lång tid på mig att avsluta.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Fyra st CD-skivor.

6. Har du en läsplatta?
Nej.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Har väldigt lätt att lägga en tråkig bok åt sidan om jag hittar en mer intressant.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja man känner ju pressen att skriva inlägg i tid och otid, men ibland känner jag helt enkelt inte för att läsa.

9. Sämsta boken du läst i år?
Stråk av rött (Elisabeth George) var en besvikelse men kanske inte den sämsta.

10. Bästa boken du läst i år?
Lilla stjärna. Utan tvekan.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta, men boken om balkans historia kan väl räknas dit. Vill egentligen läsa mer historieböcker men vet inte var jag ska börja.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Deckare, skräck och rockbiografier.

13. Kan du läsa på bussen?
Om den går rakt.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Högerhörnet av hörnsoffan.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Lånar ut om nån vill läsa, har inga regler. Det ordnar sig.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, lägger ett kvitto.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Aldrig.

18. I studierelaterade böcker då?
Aldrig.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska och engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
När jag inte kan sluta läsa. Karaktärer man får sympati för.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Det man tror kan passa någon.

22. Favoritgenre?
Se tolvan.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Faktaböcker.

24. Favoritbiografi?
Ozzys är rätt kul.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej. Jag lär mig av mina misstag istället.

/Johan

Inga kommentarer: