Sidor

måndag 1 november 2010

Helenas söndagsenkät

Igår hakade Johan på Bokbabbels söndagsenkät supreme, jag blev också lite sugen på att lista so here it goes.

1. Favoritbok i barndomen?
Jag älskade Anne på Grönkulla

2. Vad läser du just nu?
Angelologi, Änglarnas tecken av Danielle Trussoni

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga alls

4. Dålig bokvana?
Jag köper gärna "4 pocket, betala för 3", då blir det rätt ofta ett par som följer med av bara farten och blir liggandes.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inga

6. Har du en läsplatta?
Nej

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag läser nästan alltid två åt gången, men det ska vara i olika genres.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nejdå, bloggande utgår från mitt läsande.

9. Sämsta boken du läst i år?
Jenny Guccis slarvade bort storyn totalt i Guccikrigen, segt och fullkomligt ointressant.

10. Bästa boken du läst i år?
Stephen Kings Staden som försvann har varit största läsupplevelsen hittills.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Väldigt sällan, det är alltid en hög tröskel att ta sig över så det krävs rekommendationer från mycket säkra håll.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Deckare, skräck, chick-lit och författare jag läst och gillat tidigare.

13. Kan du läsa på bussen?
Inte ett ord tyvärr, tåg går däremot ypperligt.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Högra hörnet av hörnsoffan

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Böcker ska läsas, skickar gärna vidare mina.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Jag både viker hundöron och knäcker ryggar, det ska rätt mycket till för att jag ska vara mer försiktig med en bok.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej, ser inte någon vits med det.

18. I studierelaterade böcker då?
Nja, det blir mest överstrykningspenna.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska. Läser på engelska främst när jag verkligen längtat efter en bok och inte orkar vänta på översättningen, eller då den svenska översättningen bara känns alldeles för genant för att jag ska kunna ta mig igenom. Sookie Stackhouse-serien är ett bra exempel på detta.
Men jag borde verkligen läsa mer på engelska för att få upp farten.

20. Vad får dig att älska en bok?
När man bara inte kan sluta läsa, när storyn har ett driv eller är överraskande på ett sätt som gör att man inte kan lägga boken ifrån sig.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag rekommenderar böcker så fort jag får tillfälle, antingen för att jag gillat den själv eller stött på något som jag tror kan passa personen i fråga.

22. Favoritgenre?
Skräck

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Klassiska romaner

24. Favoritbiografi?
Kommer inte på någon alls som skulle ha varit sådär riktigt bra

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Har säkert läst någon under gymnasietiden, men minns ingen specifik.

/Helena

1 kommentar:

Bokbabbel sa...

skoj att ni båda svarade på enkäten! fler frågor nästa söndag! :)