Sidor

söndag 31 oktober 2010

I en solstol, vid en pool...

Det har varit stiltje på bloggen senaste månaden, både Johan och jag har haft fullt upp med jobb och resor. Men läst har vi såklart gjort och nu är bokbloggslusten tillbaka igen.

För ett par veckor sedan var jag i Spanien, i Almuñécar på solkusten närmare bestämt. Jag är redovisningskonsult och blev skickad på kurs för att lära mig mer om bokslutsanalyser och årsredovisningslagen. Detta gör man såklart bäst i sällskap av sol och Sangria.
Siestan tillbringade jag med en bok i en solstol vid en pool.

Harlan Cobens Spelaren tog jag mig igenom i ett nafs. Jag är ett fan av Cobens rappa stil, det är en fart i böckerna som passar mig särskilt utmärkt när jag reser.
Spelaren är den första delen i Cobens Myron Bolitar-serie, boken släpptes 1995 men kom nyligen ut på svenska och direkt på pocket.
En bit in i Jenny Guccis Guccikrigen försvann dock läslusten raskt. Jag vet inte om jag någonsin har läst en så banal och tråkig bok tidigare. Nu hade jag inte väntat mig storslagen litteratur utan skandaler och spännande intriger. Hur jag överlevde mord och intriger i världens största modehus - gäsp, vad den snaskiga storyn slarvades bort. Jag har visserligen fortfarande en tredjedel kvar av boken, men Jenny Gucci framstår inte som någon särskilt sympatisk person själv och verkar heller egentligen inte särskilt missnöjd med sin situation.

/Helena

Inga kommentarer: