Sidor

söndag 7 november 2010

Helenas söndagsenkät del 2

Ok, jag kan inte heller låta bli. Bokbabbels söndagsenkät del 2, the Helena edition.

26. Favoritkokbok?

Här lagas inte särskilt avancerad mat, en 15 år gammal upplaga av Vår kokbok som jag fick när jag flyttade hemifrån är fortfarande favoriten. Ska jag testa nåt nytt så letar jag hellre inspiration på nätet.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Hello Kitty Must Die fick fart på den cyniska sidan av min humor, och den sidan gillar jag.

28. Favoritlässnacks?
Låter helst bli att äta när jag läser

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag är mer lättpåverkad än jag skulle vilja och får ofta höga förväntningar när en bok hypas, det medför att jag lätt blir besviken.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Inte särskilt ofta

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Det är en svår konst att ge dålig kritik tycker jag. Jag vill inte såga för sågandets skull, det ska tydligt framgå vad det är jag inte gillar, det kan ju vara egenskaper hos en bok som andra faktiskt letar efter.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Ryska hade ju varit fantastiskt.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag skräms inte av skräck, jag tycker det är upplyftande. Men Låt den rätte komma in tyckte jag verkligen hade ett par ytterst obehagliga sekvenser.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Jag vill inte läsa verklighetsbaserade böcker där barn råkar så ofattbart illa ut att man knappt kan stå ut med vetskapen. Fiktion har jag däremot aldrig avstått från för att jag trott att det skulle vara för otäckt.

35. Favoritpoet?
Har ingen sådan

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
En

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Lånar ganska sällan så det mesta läser jag ut

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag är väldigt svag för Kristiane i Anne Holts böcker om Inger Johanne Vik. Hoppas så att få följa hennes uppväxt och utveckling i kommande böcker.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Det är svårt att inte gilla Erik i True Blood.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En fartig thriller i pocketformat

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Tidningar och bloggar kan nog hålla mig ifrån bokläsandet i nån vecka iaf.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Guccikrigen är den senaste

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Ljud. Kan inte ha tvn på eller musik i bakgrunden.

44. Bästa filmatisering av bok?
Bridget Jones Dagbok tycker jag är ett bra exempel på en bok som gör sig som film också.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Det finns ju så många. Liftarens guide till galaxen fattar jag inte ens att man försökte sig på.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Kanske nån tusenlapp.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Jag är rätt dålig på att ge upp böcker om jag lyckats ta mig igenom halva, tänk om det tar sig liksom. Ger jag upp dem så gör jag det i regel tidigt.

49. Har du dina böcker organiserade?
Nej, inte mer än att jag har koll på en liten hög med "böcker på vänt".

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag kanske inte alltid ger bort dem utan åtanke att få dem tillbaka någon dag, men jag har inget behov av att ha dem fysiskt hos mig och lånar gärna ut dem till alla som vill läsa.

51. Finns det böcker du undviker?
Jag är inget större fan av diskbänksrealism

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jag blir ofta arg när jag läser reportageböcker, men det hör ju liksom till att man ska uppröras. Senast var det Välkommen till Paradiset som fick mig att gå i spinn.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag minns inte riktigt varför men jag var länge avogt inställd till Mari Jungstedt, nu slukar jag hennes deckare.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Linwood Barclays Utan ett ord trodde jag skulle vara en riktig vinnare. Den är inte jättedålig, men storyn slarvades bort och blev mest till en axelryckning.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Skuld känner jag aldrig när jag läser för nöjes skull så bästa skuldfria nöjesläsningen är all nöjesläsning.

/Helena

Inga kommentarer: