Sidor

måndag 30 augusti 2010

Björn Hellberg: Den flerfaldige mördaren

Jag gillar det smidiga (och plånboksvänliga) med pocket, men det finns några författare som jag aldrig väntar med utan genast skaffar mig senaste släppet från. En av dem är Björn Hellberg. Det är ju inte kreddigt nånstans att ha den samlingen i bokhyllan, men jag kan inte låta bli - när Hellberg skriver deckare så läser jag dem.
I den senaste boken Den flerfaldige mördaren utspelar sig plotten återigen i den fiktiva Staden.

Medan den idylliska kustpärlan förbereder sig för sommarens turistinvasion ägnar polisen kraft åt att bl a försöka hejda en svepande inbrottsvåg. Snart nog tvingas de dock ta itu med betydligt allvarligare brott. När en riksbekant politiker mördas sätts Sten Wall och han kollegor på svåra prov. Och våldsamheterna bara fortsätter...

Den flerfaldige mördaren är inte Hellbergs bästa bok, jag upplever den som lite rörigare än vanligt. Men språket finns där, den lite torra Björn Hellbergska humorn - och ett hyfsat försök att skildra aktualiteter som gränslösa elaka bloggare.

/Helena

Inga kommentarer: