Sidor

söndag 11 juli 2010

Emma Hamberg: Baddaren

På den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern tronar ett gammalt 1700-tals slott. Det är en magisk miljö i förfall: kolonner i marmor, stora salar, pool i mosaik, garderober fulla med krinoliner, ett igenvuxet orangeri och en slottsträdgård som en gång i tiden måste ha varit magnifik.

I detta slott bor äkta paret Pelle och Maja Hannix. Han - en framgångsrik skulptör, uppskattad världen över. Hon - Pelles före detta elev som aldrig lyckats slå igenom som konstnär.


Ett brinnande missnöje växer i Maja. Hon är innerligt trött på att inte kunna försörja sig själv, att känna sig livegen och bli klappad på huvudet. Det till synes behagliga livet på slottet har blivit ett fängelse. Men så läser hon ett reportage om simskolor, som inspirerar henne. Maja startar en simskola för vuxna, där hon drömmer om hur spännande möten mellan olika kulturer och människor uppstår under de veckor eleverna kommer och bor på slottet.

Det kommer inte mer än tre personer till simskolan, men det är en samling udda ensamma och lite trasiga fåglar. Baddaren är mestadels charmig och rar, en relationsroman av det lättare slaget. De ganska tunga problemen som vilar under ytan hos bokens karaktärer skänks inte så stort utrymme - och allt får såklart den perfekta lösningen till slut. Precis som jag vill ha det i en bok för lata sommardagar.
Jag har just inlett min semester efter en hektisk vår och försommar. Här i Jönköping ligger temperaturen stadigt kring 30-strecket. En lättsam, lite lagom tantsnuskig bok utspelad i en härlig miljö är vad jag mäktar med just nu.

Emma Hamberg blir bättre och bättre för varje bok hon skriver. Det är samma småputtriga feelgood-stuk på dem alla, men karaktärerna tecknas säkrare och berättelsen blir allt tightare. Jag ser helt klart fram mot nästa släpp!

/Helena

4 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Ja men, vad kul. Den här har jag precis också läst. Ska just till att skriva ett par rader om den på I heart chicklit <3

Helena sa...

Jag är nog mest deckar- och skräckfantast, men på sommaren är chicklit olsagbar avkoppling :)

Anonym sa...

Åh jag ska snart läsa den :)

Helena sa...

Kul, ska bli spännande att se vad du tycker om den :)